스킵네비게이션

주메뉴 바로가기 본문 바로가기 빠른예매 바로가기 사이트 지도 바로가기
월간미르 상세

2020년 06월호 Vol.365

의식무용이 궁금해요

전통예술 사전

 

국립무용단 ‘향연’ The banquet, National dance Company of Korea

 

각기 다른 문화 속에서 꾸준히 맥을 이어온 의식무용의 정수를 엿보자

 

의식무용이란 무엇인가요.
A 의식무용은 농경이나 종교 의례, 국가 행사 등 각종 의식에서 공연되는 무용을 의미합니다. 고대 제천의식에서 추던 집단무용부터 전쟁 전후 의식에서 추던 춤 그리고 오늘날 국가가 주관하는 행사에 포함되는 무용까지, 각 의식에 수반되는 모든 춤이 해당합니다. 특히 종교의식에서 무용은 각 종교의 특색에 따라 형식과 내용이 다르게 나타납니다. 예를 들어 성경을 춤으로 풀어내는 기독교 의식무용은 춤의 내용을 잘 드러내기 위해 춤사위가 큰 편이며, 궁중제례 의식에 추던 유교 의식무용 일무佾舞는 각각 춤사위에 뚜렷한 형식적 의미를 부여합니다. 석가모니 가르침을 바탕으로 한 모든 무용을 의미하는 불교 의식무용은 공양의 연장선에서 부처에게 몸짓으로 마음을 바치는 것을 의미합니다. 의식무용은 서로 다른 문화 속에서 변모하고 수용되며 역사를 이어와 오늘날 고유한 문화를 형성하고 있습니다.

 

Q 의식무용에는 어떤 것이 있나요?
A 먼저 종묘제례에서 무용수들이 추는 춤인 일무를 들 수 있습니다. 일무는 줄을 서서 추는 춤을 의미하는 것으로, 행과 열을 갖춰 추는 형식의 무용입니다. 음양의 원리에 입각해 만들어진 이 무용은 문덕을 찬양하는 문신의 춤 문무文舞와 무덕을 찬양하는 무신의 춤 무무武舞로 구성됩니다. 한편 사찰에서 전승되는 불교 의식무용에는 바라춤·나비춤·타주춤·법고춤이 있습니다. 제를 지낼 때 부처님 앞에서 법을 지어 공양한다는 의미를 지닌 작법과 더불어 추는 이 춤들은 작법무라 불립니다. 바라춤은 바라를 양손에 들고 거의 움직이지 않거나 바라를 크게 친 후 전진 또는 후진, 회전하는 동작으로 구성돼 정적인 요소와 동적인 요소가 함께 존재합니다. 나비춤은 소매가 땅에 닿을 듯 긴 장삼에 화려한 고깔을 갖춰 입고 추는 춤으로 의상이 나비의 날개 모양과 같아 나비춤이란 명칭이 붙었습니다. 손에 모란과 작약을 들고 나비의 날갯짓과 같이 우아하고 조용하게 움직입니다. 타주춤은 두 스님이 양손에 타주채를 쥐고 추는 춤입니다. 법고춤은 세 춤과 달리 일인무 형식으로, 세간과 중생이 법고 소리를 듣고 해탈하기를 염원한다는 뜻으로 법고를 치면서 춥니다.

 

의식무용을 감상하는 방법을 알려주세요.
A 각 문화에 따라 고유의 특색과 의미를 지니는 의식무용은 보존하고 계승해야 할 문화유산입니다. 하지만 일상과는 먼 전문 의식에 수반됨에 따라 우리가 이해하는 데 어려움이 있기도 하죠. 장엄한 종교의식에서 선보이는 불교무용이나 종묘제례에서 추는 일무를 감상하며 그것이 지니는 의미와 아름다움을 알기 위해서는, 무엇보다 기본적인 이해가 필요하기 때문입니다. 전통적인 무형유산으로서 의식무용을 접할 때는 그 의미와 가르침을 향한 이해를 기반으로 엄숙한 의식을 존중하며 감상할 필요가 있습니다. 바라춤과 나비춤·법고춤 등 불교 의식무용을 감상할 때 우리는 한국 불교의 오랜 역사를 함께한 춤의 가치를 되짚어볼 수 있습니다. 조선 시대 왕의 조상신을 모시는 제사에서 거행된 일무는 오늘날 무형문화재로서 그 원형을 그대로 보존하고 전승하는 것에 의미를 두며 관람할 수 있겠죠. 이러한 의식무용은 현대적으로 재해석돼 선보이기도 합니다. 전통 의식무용이 지닌 의미와 형식을 기반으로 해 새롭게 무용 작품을 창작하는 것이죠. 우리는 의식의 일부가 아닌 하나의 완성된 공연으로 재탄생한 무대를 보며 의식무용이 예술가를 통해 어떤 방식으로 재해석됐는지, 어떤 새로운 가치를 지니며 현대 관객과 소통하는지 생각할 수 있습니다.

 

임수진 댄스앤미디어연구소 이사. 무용 월간지 ‘몸’에서 편집장을 지낸바 있다
번역 한송희

 

 

국립무용단 ‘제의’ CEREMONY64, National Dance Company of Korea


I'd like to know about Ritual Dance


Ritual dance has continued and bloomed steadily in many aspects and cultures in Korea. Let’s take a look at the essence of the Korean ritual dance

 

Q What is ritual dance?
A Ritual dance refers to a dance performed at various ceremonies related to agriculture, religion, national events, and others. It includes all kinds of dances performed for many different occasions, from the group dances of ancient jecheonuirye (ritual to worship to the sky) and ritual dances performed before and after the war, and to the dances at the events organized by the state these days. The dance of religious rituals has different forms and contents, depending on the characteristics of each religion. For example, Christian ritual dance includes relatively more significant dance moves to describe the Bible stories in detail. Confucian ritual dance, Ilmu, which was performed at the court ceremonies, has distinct dance moves with formality. Buddhist ritual dance refers to all dances based on the teachings of Buddha, and it intends to dedicate hearts to Buddha by using gestures, as an extension of offerings. Ritual dance has been transformed and permeated into different cultures, and continues its history to form its own unique culture today.


Q What kinds of ritual dances are there?
A First of all, there is Ilmu. It is a dance performed with Jongmyo Jeryeak - court music played at Jongmyo Jerye, a rite held worshipping the late kings and queens of the Joseon Dynasty. Ilmu literally means line dance, as dancers form lines (rows) when they dance. Based on the yin and yang theory, ilmu can be divided into two distinct styles, munmu and mumu. Munmu is a dance praising the meritorious civil achievements of previous kings, and mumu is a dance to extoll the military successes. The Buddhist ritual dances handed down at temples include barachum, nabichum, tajuchum, and beopgochum. They are also called as Jakbeopmu, as Jakbeop means to create cosmic law and order in honor of Buddha during various rituals. Barachum has both static and dynamic elements, as it is composed of still moves of holding bara (Korean cymbals) and dynamic moves of moving forward, backward, or twirling after playing bara loudly. Nabichum is named after its choreography and costume, which resemble the appearance of nabi (butterfly), with the colorful hats and Buddhist monks’ robes with long sleeves. Holding peonies in hands, dancers of nabichum show quiet and graceful moves like the wings of a butterfly. Tajuchum is a dance of two monks holding tajuchae on both sides. Beopgochum is performed by one dancer, unlike the three dances above. It is a dance that wishes the world and public to hear the sound of beopgo (a drum that disseminates the Buddha's teachings) and reach the state of nirvana.


Q Please tell me how to appreciate ritual dance.
A The ritual dance is a cultural heritage that must be preserved and inherited as it has the unique characteristics and meanings while thriving in different cultures. However, it is difficult for us to understand as it comes with rituals far from today’s daily life. It requires us to have basic understandings to learn the meanings and beauty of different cultures. Those understandings will guide us when we appreciate the significance and beauty of the magnificent religious rituals of Buddhist dance or dances of the Jongmyo ritual at the Confucian shrine. When you encounter ritual dance as a traditional intangible heritage, having some understanding of the meanings and teachings of the rituals would help you to respect and appreciate the solemnness of the ritual dance. When we appreciate Buddhist ritual dances such as barachum, nabichum, and beopgochum, we could reflect on the value of the dance that comes with a long history of Korean Buddhism. While watching ilmu, the ritual dance of worshipping the late kings of the Joseon Dynasty, we could think of its significance as the intangible cultural property. Then we would understand why it should be preserved and transmitted in its original form. Sometimes, these ritual dances are reinterpreted and presented in modern terms. It is to create new dance works based on the meaning and form of traditional ritual dance. While we appreciate the recreated stage of it, we could think of how contemporary artists reinterpreted and reconstructed ritual dance as a completely independent performance and not as part of rituals. Then we would be able to understand what new values the performance has and how it communicates with the modern audience.


Written by Sujin Yim Director of Dance & Media Research Institute. Former chief editor of Dance Magazine MOMM
Translated by Songhee Han

 

사이트 지도

사이트 지도 닫기